Динаміка індексу споживчих настроїв населення в контексті економічного зростання країн.

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2018

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Університет імені Альфреда Нобеля

Анотація

Статтю присвячено дослідженню споживчих настроїв населення, які визначають споживацьку поведінку і виступають двигуном економічного зростання. Досліджено зв’язок між індексом споживчих настроїв населення і темпами приросту ВВП США, ЄС та України методом кореляційно-регресійного аналізу. Виявлено більш сильний зв’язок між індексом споживчих настроїв і темпами зростання ВВП ЄС порівняно з США та Україною. Шляхом узагальнення результатів дослідження визначено такі моделі споживчих настроїв для зазначених країн: США – модель «споживацького оптимізму»; ЄС – модель «слабкого споживацького песимізму»; Україна – модель «сильного споживацького песимізму». Обґрунтовано твердження про те, що споживацький песимізм гальмує економічне зростання. Для подолання споживацького песимізму в Україні необхідний комплекс заходів на макро- та мікрорівнях, який забезпечить поступову зміну моделі споживчих настроїв і матиме позитивний вплив на споживання і, відповідно, на динаміку ВВП.

Опис

Споживча поведінка значною мірою визначає особливості розвитку національних економік країн світу. За Дж.М. Кейнсом, економічні кризи та депресивні стани економіки обумовлені недостатнім попитом. Тому для їх подолання необхідно забезпечити формування ефективного попиту і його складових – споживчого попиту та інвестиційного попиту, а також приділити першочергову увагу факторам, що визначають їх динаміку [1]. За даними Світового банку щодо показників різних країн, які базуються на системі національних рахунків, частка кінцевих споживчих витрат (final consumption expenditure) у ВВП країн з високим рівнем доходу складає 77,3%, а в країнах з низьким рівнем доходу – близько 88%. У структурі кінцевих споживчих витрат переважають споживчі витрати домогосподарств (household final consumption expenditure), порівняно зі споживчими витратами уряду (government final consumption expenditure), у співвідношенні приблизно 80:20.

Ключові слова

індекс споживчих настроїв, темпи приросту ВВП, економічне зростання, купівельна поведінка, модель споживчих настроїв, споживацький оптимізм, споживацький песимізм.

Бібліографічний опис