Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/776
Назва: ТЕХНОЛОГІЇ АНАЛІЗУ СИТУАЦІЙ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
Інші назви: THE SITUATION ANALYSIS TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF FUTURE SPECIALIST’S PROFESSIONAL TRAINING
Автори: ВОЛКОВА, Н.П.
БИКОВА, В.О.
Ключові слова: ситуація, технології аналізу ситуацій, метод традиційного аналізу конкрет- них ситуацій, метод ситуаційного навчання, метод розігрування ролей
Дата публікації: 14-лис-2017
Видавництво: УНІВЕРСИТЕТ імені АЛЬФРЕДА НОБЕЛЯ
Серія/номер: ПЕДАГОГІКА І ПСИХОЛОГІЯ;2(14)2017
Короткий огляд (реферат): статті на підставі аналізу сучасних досліджень розкрито сутність технології аналізу ситуацій як ефективного засобу у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців різного фахового спрямування. Серед технологій, які активізують навчальний процес, побудований на основі аналізу ситуацій, акцентовано на таких як: метод традиційного аналізу конкретних ситуацій (АКС) – ситуаційні задачі (СЗ), ситуаційні вправи (СВ); метод ситуаційного навчання – кейс-стаді, метод кейсів, метод інциденту; метод розігрування ролей. Показано доцільність упровадження зазначених технологій навчання у навчально-виховний процес вишу. Охарактеризовано погляди науковців щодо можливостей технологій аналізу ситуацій, переваги, методики їх упровадження у навчально-виховний процес вишу.
Опис: This article presents the essence of technology to analyze situations as an effective means in the process of training future specialists in different professional areas. The paper shows that under the conditions of active situational studies students are presented with a set of interconnected factors and phenomena as situations that characterize a certain stage, period or event of practice and require the student to make appropriate assessments, decisions and actions. In this paper possible situations are given which can become the basis of the mentioned factors. Special attention is given to the technologies which activate the study process based on particular situational analysis methods (case problems, case exercises), study methods (case study, methods of cases, approach methods) and role-playing methods. The paper reveals that the purpose of study methods is learning and gaining professional skills and knowledge based on activities in conditions close to real practice. The expediency of the situational exercises (tasks) bank is grounded and those tasks are considered as solutions of value-content problems; value- semantic conflict situations of objective and subjective reality; reflexive situations; situations directed at upbringing of students’ professional tact and regulation of their own emotional states; situational decision- making exercises. Special attention is given to the method of situational learning which is aimed at teaching students the ability to deal with non-standard situations with which, as a rule, a future specialist deals in real life.Different classifications of case-studies are demonstrated in this paper, as well as instructor`s actions using case-studies. This paper also shows the way of introducing such technologies into the study process. Special attention is given to scholars’ ideas on situational case technologies and their introduction into the study process. The author points out that the situation analysis technologies increase the quality of traditional lectures and practical classes with the help of innovative methods and ways of activities.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/776
ISSN: ISSN 2522-4115 (print) ISSN 2522-9133 (online)
Розташовується у зібраннях:2017

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
25.pdf350.16 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.