Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/794
Назва: МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ У ФОРМУВАННІ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНЬОГО КЕРІВНИКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ДО СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ В УМОВАХ МАГІСТРАТУРИ
Інші назви: METHODOLOGICAL APPROACHES TO THE RESEARCH OF PREPARING FUTURE LEADERS OF GENERAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS TO STRATEGIC MANAGEMENT IN THE CONDITIONS OF MASTER DEGREE STUDIES
Автори: ЛЕБІДЬ, О.В.
Ключові слова: готовність, стратегічне управління, підготовка майбутнього керівника за- гальноосвітнього навчального закладу, методологічні підходи
Дата публікації: 14-лис-2017
Видавництво: УНІВЕРСИТЕТ імені АЛЬФРЕДА НОБЕЛЯ
Серія/номер: ПЕДАГОГІКА І ПСИХОЛОГІЯ;2(14)2017
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто методологічні підходи до формування готовності майбутнього керівника загальноосвітнього навчального закладу до стратегічного управління в умовах магістратури, а саме системний, студентоцентрований, особистісно-діяльнісний, аксіологічний, акмеологічний і синергетичний. Доведено, що реалізація системи формування готовності майбутнього керівника загально- освітнього навчального закладу до стратегічного управління в умовах магістратури відбувається згідно з означеними підходами, основні положення яких дозволяють оптимально вибудувати стратегію досягнення наукової мети.
Опис: A set of methodological approaches including systemic, student-centric, personal-activity, axiological, acmeological, and synergistic ones are considered as a theoretical and methodological basis in the process of forming (in the course of master degree studies) the readiness of future heads of general educational institutions for strategic management. In the formation of that readiness, the systemic approach implies consideration of the relation between the concepts, scientific facts, methods, and their application in theory and practice. The student-centered approach requires the organization of such training, which will be focused on the personality of the master degree student, not teaching but learning should be in the center of development and the way of conducting educational programs; master degree students should have a choice of content, methods, pace and place of study. The personal-activity approach determines the consideration of the future head of a general educational institution as a subject of activity, and the formation of his readiness for strategic management – as a process occurring within the system of activity, its genesis and development. The axiological approach allows us to identify a set of priority values in the professional activity and self-development. The acmeological approach is a holistic organization of psychological and pedagogical support for the development of personal and professional qualities that determine the readiness of the subject for strategic management, as well as self-development and personal growth as a strategic factor for productive management activity. The synergistic approach considers the process of forming readiness as an open system, for which non-linearity, incompleteness and openness, subjectivity and instability are characteristic.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/794
ISSN: ISSN 2522-4115 (print) ISSN 2522-9133 (online)
Розташовується у зібраннях:2017

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
43.pdf291.03 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.