Кармазіна М.В.2024-05-202024-05-202024https://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/4406Кваліфікаційна робота здобувача 2-го курсу, спеціальності 053 «Психологія» (Університет імені Альфреда Нобеля, м. Дніпро, кафедра інноваційних технологій з педагогіки, психології та соціальної роботи) присвячена проблемі визначення зв’язку рівня критичного мислення та особливостей медіаспоживання особистості. У роботі здійснено теоретичний аналіз наукових праць, що стосуються проблематики дослідження критичного мислення та медиаспоживання, а також їх взаємозв’язку. Особливий акцент робиться на особливостях формування у особистості зваженого медіаспоживання. Достатня увага приділяється також медіаосвіті та медіаграмотності особистості. Визначено категорійний апарат дослідження, проведено аналіз понять «мислення», «розумова діяльність», «критичне мислення». Наведено класифікацію видів розумової діяльності особистості. Установлено мисленнєва діяльність не припиняється навіть після завершення процесу сприйняття інформації, а трансформується в наступні фази аналітико-синтетичної діяльності. Визначено, що за допомогою розумової діяльності та мисленнєвого процесу ми пізнаємо найзагальніші та найсуттєвіші ознаки і явища. При цьому сам процес мислення також дає особистості можливість знати те, чого вона безпосередньо не спостерігала, передбачити хід певних подій та результати власних дій. Систематизовано основні характеристики критичного мислення: активність мислення, його рефлексивний характер, логічність (відповідність критеріям, майстерність, дисциплінованість, виваженість), самостійність (саморегульованість, самоконтрольованість і самокорегованість), цілеспрямованість на розв’язання життєвих або навчальних проблем. Установлено, що серед мисленнєвих операцій (процедур, умінь, стратегій), які застосовують критичні мислителі в процесі «гарного мислення», вчені називають здатність людини: бачити проблеми, аналізувати факти, порівнювати, робити висновки, генерувати та організовувати ідеї, оцінювати, формулювати інтерпретації й обґрунтовані судження, за допомогою яких захищати думку, розв’язувати проблеми, ухвалювати рішення. З’ясовано, у що контексті соціокомунікативних досліджень актуалізується проблематика медіабезпеки особистості, яка може розглядатись у проблемному полі питань ґенези та розвитку соціального маніпулювання і пізнання його природи. Охарактеризовано особливості формування навичок медіабезпеки особистості. Наголошено, що основним засобом «захисту» особистості, забезпечення її медіабезпеки є медіаосвіта. Для визначення зв’язку рівня критичного мислення та особливостей медіаспоживання сформовано критерії оцінювання та методичний інструментарій з наступних методик: 1) мотиваційний критерій – оцінює бажання (мотиви) особистості до досягнення певних життєвих особистісних результатів, для чого використано опитувальник А. Реана «Мотивація успіху та страх невдачі»; 2) розвивальний критерій – дозволяє оцінити здатність особистості до саморозвитку, яку можна оцінити за допомогою Тест-анкети «Самооцінка здатності до самоосвіти та саморозвитку особистості» О. Сергеєнкова; 3) адаптаційний критерій – визначає здатність особистості до соціально-психологічної адаптації в умовах медіаспоживання, до фільтрації та розмежування корисної та шкідливої інформації, що здійснено з використанням опитувальника соціально-психологічної адаптації К. Роджерса та Р. Даймонда. За результатами дослідження підтверджено концептуальну гіпотезу дослідження, яка полягає в тому, що розвиток критичного мислення пов’язаний з особливостями індивідуального медіаспоживання. З урахуванням отриманих результатів дослідження розроблено комплексну програму з використання засобів медіаосвіти для покращення якості медіаспоживання особистсоті, що містить наступні блоки: змістовний (теоретичні знання в галузі медіаосвіти); потребнісно-мотиваційний (забезпечує формування мотивації до розвитку медіаграмотності); організаційно-діяльнісний блок (розвиток креативних, комунікативних, пізнавальних умінь); діагностико-корекційний блок (аналіз результатів формування медіаграмотності, вироблення програм самоосвітньої діяльності тощо).otherмисленнярозумова діяльністькритичне мисленнямисленнєві операціїмедіаспоживанняінтернетінтернет-залежністьемпіричне дослідження.Зв’язок рівня розвитку критичного мислення та особливостей медіаспоживанняOther