Дмитренко З.В.2024-05-202024-05-202024https://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/4400Пізнавальний інтерес постає як одна з умов досягнення ефективності та високої якості освіти. Наявність пізнавального інтересу у процесі навчання забезпечується зростанням свідомого відношення до навчання, розвитком пізнавальних процесів, вміння ними керувати, свідомо їх регулювати. У кваліфікаційній роботі здійснено теоретичний аналіз психологічної літератури стосовно проблеми пізнавального інтересу, його формування в процесі навчально-пізнавальної діяльності та проблеми емоційного впливу на процес формування інтересів учнів підліткового віку. З’ясовано, що емоційні стани школярів суттєво впливають на характеристики їхньої пізнавальної діяльності, причому вони здатні здійснювати як позитивний – регулюючий, так і негативний – дезорганізуючий вплив на навчально-пізнавальну діяльність учнів. Встановлено та охарактеризовано психологічні чинники впливу на пізнавальні інтереси школярів. Встановлено прямий кореляційний зв’язок між показниками, одержаними в ході дослідження навчально-пізнавальних інтересів та емоційних станів учнів. Результати дозволили констатувати, що позитивні емоційні стани учнів в ході навчально-пізнавальної діяльності є передумовою у становленні пізнавальних інтересів підлітків. Розроблено та апробовано психологічну програму формування пізнавального інтересу підлітків засобами емоційної регуляції, основними напрямками роботи якої виступили: проведення індивідуальних бесід з учнями, організація та проведення соціально-психологічного тренінгу з формування вмінь саморегуляції емоцій для підлітків; організація та проведення психологічного тренінгу емоційної саморегуляції для вчителів; розробка психологічних рекомендацій для батьків та вчителів з питань розвитку пізнавальних інтересів дітей підліткового віку; індивідуально-психологічне консультування учнів, батьків, вчителів. Визначено, що створення ситуацій, що укріплюють позитивні емоції школярів і роблять ці емоції більш вибірковими, більш виразними і стриманими, безпосередньо впливає на формування прийомів керування учнями своїми емоційними проявами в ході навчально-пізнавальної діяльності. Доведено, що застосування комплексного психологічного корекційно-розвивального впливу засобами емоційної регуляції дозволяє оптимізувати процес формування пізнавальних інтересів у підлітковому віці під час навчальної діяльності.otherемоційна регуляціяпізнавальна діяльністьформування пізнавальних інтересівучні підліткового вікуПсихологічні особливості емоційної регуляції в процесі формування пізнавальних інтересів учнів підліткового вікуOther