Молчанова, Юлія Леонідівна2021-05-082021-05-082021http://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/3448The qualification work theoretically substantiated and experimentally studied psychological features, factors and conditions for preventing the tendency of intellectually gifted adolescents to victimize behavior, proposed a program and methodological recommendations for preventing manifestations of victimhood, taking into account certain res and conditions. The expediency of the integrated approach is shown, with its systematic study of victimhood as a dynamic property of a person, manifests itself in the form of social, biological, psychological and moral deformation, fixed in the usual forms of behavior that do not meet safety standards and determine the potential of real tendency of the subject to become a victim. That is, it is a question of individual insolvency to avoid danger where objectively it was possible. A corrective and developmental program was developed and tested to prevent manifestations of victimhood in intellectually gifted adolescents, the effectiveness of which turned out to be in increasing the level of socio-psychological adaptation, nervous mental stability, positive attitude to one's own personality; developing effective communication skills; understanding one's own experiences and acquiring the ability to manage emotion; reduced propensity for victimized behaviorУ кваліфікаційній роботі теоретично обґрунтовано й експериментально вивчено психологічні особливості, чинники та умови попередження схильності інтелектуально обдарованих підлітків до віктимної поведінки, запропоновано програму й методичні рекомендації щодо попередження проявів віктимності з урахуванням визначених особливостей і умов. Показано доцільність комплексного підходу, з його системним вивченням віктимності як динамічної властивості особистості, що проявляється у формі соціального, біологічного, психологічного і морального деформаційного відхилення, закріпленого у звичних формах поведінки, які не відповідають нормам безпеки та зумовлюють потенційну або реальну схильність суб’єкта ставати жертвою. Тобто йдеться про неспроможність особистості уникнути небезпеки там, де об’єктивно це було можливо. Розроблена та апробована корекційно-розвивальна програма попередження проявів віктимності в інтелектуально обдарованих підлітків, ефективність якої виявилася у підвищенні рівня соціально-психологічної адаптованості, нервово-психічної стійкості, позитивного ставлення до власної особистості; розвитку навИЧОК ефективного спілкування; розумінні власних переживань та набутті вміння п вати проявом емоцій; у зниженні схильності до віктимної поведінкипідлітковий вік, інтелектуальна обдарованість, віктимність, Схильність до проявів віктимності, фактори віктимізаціїadolescence, intellectual giftedness, victimhood, tendency to manifestations of victimhood, victimization factorsОсобливості превенції віктимної поведінки в інтелектуально обдарованих підлітківThesis