Курлянцева Варвара Анатоліївна2025-02-282025-02-282025https://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/5607This qualification work is dedicated to the theoretical justification and empirical research of the relationship between temperament type and coping strategies for stress among higher education teachers. The current situation in Ukraine poses additional challenges for teachers, intensifying feelings of uncertainty and daily tension. New stress factors related to the overall situation in the country have been added to the previously existing ones, such as interpersonal conflicts. The aim of this research is to find effective ways to cope with daily professional difficulties for educators, which will contribute to ensuring a high-quality educational process for both themselves and their students. The first chapter discusses the concepts of temperament, stress, and coping strategies. Historical aspects of the emergence and development of these phenomena are presented. Various theories of studying temperament are analyzed, demonstrating the importance of examining this phenomenon by different researchers. Emphasis is placed on the significance of stress resilience in the work of higher education teachers. It is highlighted that coping strategies depend on many biological, social, and other factors. The relationship between temperament type and recovery methods after stress is considered as one of the factors playing an important role. The second chapter demonstrates an empirical study aimed at identifying the relationship between temperament type and coping strategies for stress among higher education teachers. The main methodologies used are presented. After analyzing and interpreting the data, relevant conclusions are drawn. In this study, the predominant temperament type among higher education teachers is phlegmatic (42%), while melancholics are the least represented (16%). Phlegmatics and sanguines more frequently employ more effective coping strategies (acceptance of responsibility and self-control, positive reappraisal, and social support) compared to melancholics (distancing) and cholerics (confrontation). The necessity of developing individual stress coping methods based on temperament type is substantiated. General recommendations, scientifically justified with corresponding research and representatives, are presented. According to the research results, basic methods for supporting physical and mental health are adapted to specific temperament types. Attention is drawn to the individual approach and the regularity of using the main advice. The practical significance lies in the fact that the results obtained can be used to improve recommendations and further implement them in the work of higher education teachers.Кваліфікаційна робота з присвячена проблемі теоретичного обґрунтування та емпіричного дослідження зв'язку типу темпераменту та стратегій подолання стресу у викладачів ЗВО. Сучасна ситуація в Україні створює додаткові виклики для викладачів, посилюючи відчуття невизначеності та щоденної напруги. До існуючих раніше стресових факторів, таких як міжособистісні конфлікти, додалися нові, пов'язані з загальною ситуацією в країні. Метою цього дослідження є пошук ефективних способів подолання щоденних професійних труднощів для педагогів, що сприятиме забезпеченню якісного навчального процесу як для них самих, так і для студентів. У першому розділі роботи розглянуті поняття темпераменту, стресу та копінг-стратегій. Представлені історичні аспекти виникнення та розвитку даних явищ. Проаналізовані різні теорії вивчення темпераменту, що демонструють важливість вивчення цього феномену різними науковцями. Акцентується увага на важливості стресостійкості у роботі викладача ЗВО. Наголошено, що стратегії подолання стресу залежать від багатьох біологічних, соціальних та інших факторів. Зв’язок типу темпераменту зі способами відновлення після стресу розглядається як один з чинників, що відіграє важливу роль. Другий розділ демонструє емпіричне дослідження для виявлення зв’язку між типом темпераменту та стратегіями подолання стресу серед викладачів ЗВО. Представлені основні методики, що використовуються. Після проведеного аналізу та інтерпретації даних, демонструються відповідні висновки. Серед викладачів ЗВО у даному дослідженні переважають особи з флегматичним типом темпераменту – 42% , найменше – меланхоліки – 16% . Флегматики та сангвініки частіше використовують більш ефективні копінг-стратегії (прийняття відповідальності та самоконтроль, позитивна переоцінка та соціальна підтримка) у порівнянні з меланхоліками - дистанціювання та холериками - конфронтація. Доведено доцільність розробки індивідуальних способів подолання стресу залежно від типу темпераменту. Представлені загальноприйняті рекомендації, що мають наукове обґрунтування з відповідними дослідженнями та представниками. Відповідно до результатів дослідження базові способи підтримки фізичного та психічного здоров’я адаптовані під певний тип темпераменту. Акцентується увага на індивідуальному підході та регулярності використання основних порад. Практична значущість полягає в тому, що отримані результати можуть бути використані для вдосконалення рекомендацій та подальшого впровадження їх у роботі викладачів ЗВО.otherтемпераментстрескопінг-стратегіяспосіб подоланнявикладач ЗВОрекомендаціяЗв'язок типу темпераменту та стратегій подолання стресу у викладачів ЗВОThe relationship between temperament type and stress coping strategies among lecturersOther