Курносова Віра Леонідівна2025-03-032025-03-032023https://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/5731Кваліфікаційна робота присвячена проблемі стресостійкості та особливостям її формування у науково-педагогічних працівників Наголошено, що професійна діяльність педагога є однією з найбільш напружених, в психологічному плані, видів діяльності та відноситься до розряду стресогенних професій, що вимагають від особистості великих резервів самовладання і саморегуляції та висуває підвищені вимоги до наявності у науково-педагогічних працівників такої інтегральної комплексної характеристики як стресостійкість, тим паче під час війни, коли навколо стрес, тривожність, страх за власне життя та життя близьких, агресія із-за втрати енергетичного ресурсу, невпевненість у майбутньому тощо. Зазначено, що дистанційний формат роботи ще більше виснажує, тому науково-педагогічним працівникам варто дбати про свою професійну стійкість, адже емоційний стан педагога безпосередньо впливає ще більше на емоційний стан студентів, які теж виснажені подіями сьогодення. Розкрито внутрішні чинники формування стресостійкості особистості. Розроблен психодіагностичний інструментарій щодо дослідження психологічних особливостей стресостійкості науково-педагогічних працівників, який є оригінальним. Розроблен авторський тренінг з формування стресостійкості науково-педагогічних працівників. За результатами емпіричного дослідження в роботі встановлено, що рівень стресу прямо корелює із рівнем тривожності, і обернено корелює з рівнем самопочуття, настрою і активністю. Рівень стресу має зв’язок із психічними станами особистості. Чим вище стресостійкість у особистості, тим менше педагог реагує на стрес-фактори, тим краще його самопочуття настрій і активність. Підтвердили, що є залежність психічних станів від стресостійкості. Так, як стресостійкість є важливою характеристикою особистості, що передбачає її здатність до саморегуляції, змогу долати життєві труднощі, не відчуваючи при цьому деструктивного впливу дистресу та допомагає керування власними психічними станами, такими як стрес, тривожність, фрустрованість, агресивність і ригідність. Визначено, що тренінг із формування стерсостійкості допоміг науково-педагогічним працівникам краще справлятися зі стресом та підвищив їх рівень стресостійкості. Практична значущість роботи полягає у тому, що розроблено тренінг для формування стресостійкості науково-педагогічних працівників. Комплекс вправ, які запропоновані, педагоги можуть виконувати самостійно під час дистанційної роботи; вони спрямовані на стимулювання у науково-педагогічних працівників внутрішніх особистісних ресурсів подолання стресу і відновлення, задля емоційної стійкості в умовах сьогодення.otherстресстрес-фактористресостійкістьрезільєнтністьтривожністьагресіяфрустраціярегресіятренінгФормування стресостійкості науково-педагогічних працівниківOther