Гож Яна Олександрівна2025-02-282025-02-282023https://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/5626Міжособистісна перцепція відіграє важливу роль у житті підлітків, адже саме в міжособистісному спілкуванні відносин з однолітками, батьками, дорослими відбувається формування світогляду, вибір життєвих орієнтирів, закріплення певного ставлення до дійсності. Актуальність дослідження зумовлена соціальною значущістю проблеми та її недостатнім експериментальним вивченням на сучасному етапі. У кваліфікаційній роботі здійснено теоретичне обґрунтування сутності міжособистісної перцепції у підлітковому віці, експериментально виявлено соціально-психологічні чинники її динаміки. Здійснено психологічний аналіз основних наукових підходів до вивчення соціальної перцепції та її механізмів. На основі аналізу наукової літератури обґрунтовано критерії та виявлено рівні сформованості міжособистісної перцепції підлітків, визначено динамічні та змістові показники перцептивного образу підлітків. У ході дослідження виявлено соціально-психологічні чинники, що визначають вікові та гендерні зміни у міжособистісній перцепції підлітків. Обґрунтовано, розроблено й впроваджено програму розвитку міжособистісної перцепції підлітків, що ґрунтується на принципах зворотного зв’язку, гармонійному поєднанні традиційних і сучасних форм і методів навчання, якісному їх переосмисленні. Процес міжособистісного розуміння, що є необхідною умовою успішного спілкування, тісно пов’язаний з емоційною сферою суб’єкта. Доведена можливість розвитку перцепції підлітків у процесі міжособистісної взаємодії шляхом використання міні-лекцій, рольових ігор, групових дискусій, бесід в умовах спеціально організованого перцептивно орієнтованого соціально-психологічного тренінгу. Достовірність результатів зростання динамічних та змістових показників міжособистісної перцепції в учасників експериментальної групи свідчить про ефективність розробленої програми та можливість її включення у навчально-виховний процес, що є підтвердженням можливості та необхідності забезпечення психологічної допомоги підліткам, котрі проявляють ригідність у створенні перцептивного образу іншого.otherпідлітковий віквзаємодіясоціально-психологічні чинникиміжособистісна перцепціяСоціально-психологічні чинники міжособистісної перцепції підлітківOther