Унченко Л.В.2024-05-202024-05-202024https://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/4511Кваліфікаційна робота здобувача 2-го курсу, спеціальності «Психологія» (у форматі Магістр) (Університет імені Альфреда Нобеля, м. Дніпро, кафедра інноваційних технологій з педагогіки, психології та соціальної роботи) присвячена вивченню впливу стилів виховання на мікроклімат у сімейному оточенні та формування особистості дітей. Дане дослідження спрямоване на теоретичний аналіз та емпіричне дослідження характеру взаємозв’язків стилів батьківського виховання з мікрокліматом у сім’ї. Розглянуто класифікацію стилів батьківського виховання та їх особливості. Описано фактори, що впливають на формування стилів батьківського виховання та мікроклімат у сім’ї. Охарактеризовано мікроклімат у сім’ї: поняття та особливості. Простежено вплив стилів батьківського виховання на мікроклімат у сім’ї. Дослідження виявило, що стиль виховання впливає на відносини в сім'ї та формування особистості дитини. Мікроклімат у сім'ї є ключовим чинником формування емоційного комфорту та взаємин між її членами. Позитивний мікроклімат сприяє здоровим взаєминам, тоді як негативні фактори, такі як конфлікти та стрес, можуть призвести до негативних наслідків. На основі підібраного інструментарію здійснено психологічну діагностику зв’язку стилів батьківського виховання з мікрокліматом у сім’ї та аналіз отриманих результатів. Результати опитування батьків вказують на те, що вони мають різноманітні підходи до виховання дітей. Однак баланс між контролем, авторитетом та демократією у вихованні є ключовим для гармонійного розвитку дитини. Також виявлено, що в жодній родині немає чистого використання тільки одного стилю виховання, і при цьому вони відрізняються не просто від людини, а саме в самій людині, що вони підбирають стиль виховання залежно від ситуації. Також у дослідженні були проаналізовані результати тестів, що дозволяють визначити стилі та стратегії сімейного виховання. За результатами першого, більшість батьків обирають ліберальний стиль, а за результатами другого – більшість мають авторитетний стиль виховання. У дослідженні було виявлено кілька кореляційних зв'язків між різними шкалами родинно-виховних стратегій та особистісними рисами. Зокрема: Позитивний зв'язок (r=0,32, р≤0,05) між шкалою «Залежність від родини» та стратегіями сімейного виховання, що свідчить про те, що особи з вищим рівнем залежності від родини виявляють певні характеристики у вихованні, що підсилюють цю залежність. Від'ємний зв'язок (r=-0,41, р≤0,05) між шкалою «Відчуття самопожертви» та стилями сімейного виховання, що вказує на те, що чим більше відчуття самопожертви, тим менше це впливає на певні стилі виховання. Додатній зв'язок (r=0,4, р≤0,05) між шкалою «Відчуття самопожертви"» та стратегіями сімейного виховання, що підтверджує, що збільшення відчуття самопожертви може впливати на обрані стратегії виховання. Додатній зв'язок (r=0,37, р≤0,05) між шкалою «Сімейні конфлікти» та стилями сімейного виховання, що свідчить про те, що певні методи виховання сприяють збільшенню конфліктів у сім'ї. Від'ємний зв'язок (r=-0,33, р≤0,05) між шкалою «Дратівливість» та стилями сімейного виховання, що вказує на те, що певні методи виховання сприяють зменшенню рівня дратівливості у членів сім'ї. Отже, за результатами математичної статистики гіпотезу нашого дослідження можемо вважати частково підтвердженою, що є зв’язок між мікрокліматом родини та стилями сімейного виховання.otherліберальний стиль батьківського вихованняавторитарний стиль батьківського вихованнядемократичний стиль батьківського вихованняавторитетний стиль батьківського вихованнямікрокліматбатьки.Зв’язок стилів батьківського виховання з мікрокліматом у сім’їOther