Мартюшенко Наталія Борисівна2025-02-282025-02-282025https://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/5610The qualification work is devoted to the problem of theoretical substantiation and experimental verification of the psychological features of the development of students' national identity. The introduction substantiates the relevance of the chosen topic, formulates the purpose, objectives of the study, selects research methods, indicates the object and subject of the study, and the practical significance of the qualification work. The first section is devoted to the disclosure of the essence and structure of the concept of “national identity”; the problem of developing students' national identity is substantiated. The cognitive and emotional-evaluative components are distinguished in the structure of the national identity of a person. The cognitive component consists of the individual's knowledge about a particular nation, its territory, symbols, customs, traditions, history; attribution of oneself to a particular nation. The emotional and evaluative component is the degree of attachment and subjective relevance, reflected in the importance of belonging to a particular nation for the individual, in feelings of belonging to this nation and in feelings about living on its territory, in particular, national pride or shame, national self-respect or contempt, etc. The second section describes the methods and process of organizing the study; the psychological features of the development of the components of students' national identity are characterized. The third section substantiates the content and process of implementing the training “Development of Students' National Identity”. The training involved the use of interactive teaching methods, such as group assignments, discussions and analytical exercises through Zoom and Google Classroom, in the development of national identity. This section presents the results of the testing of the training “Development of Students' National Identity”. The conclusions contain the main results of the research.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі теоретичного обґрунтування та експериментальної перевірки психологічних особливостей розвитку національної ідентичності студентів. У вступі обґрунтовується актуальність обраної теми, формулюються мета, завдання дослідження, обираються методи проведення досліджень, вказується об'єкт і предмет дослідження, практична значущість кваліфікаційної роботи. Перший розділ присвячено розкриттю сутності та структурі поняття «національна ідентичність»; обґрунтовано проблему розвитку національної ідентичності студентів. У структурі національної ідентичності особистості виокремлено когнітивний і емоційно-оціночний компоненти. Когнітивний компонент складають знання особистості про певну націю, її територію, символіку, звичаї, традиції, історію; зарахування себе до певної нації. Емоційно-оціночний компонент – ступінь прихильності та суб’єктивна актуальність, що відбиваються у значущості для неї належності до певної нації, у почуттях щодо належності до цієї нації та у почуттях щодо проживання на її території, зокрема у національній гордості або соромі, національній самоповазі чи зневазі тощо У другому розділі розкрито методи і процес організації дослідження; охарактеризовано психологічні особливості розвитку компонентів національної ідентичності студентів.. У третьому розділі обґрунтовано зміст і процес реалізації тренінгу «Розвиток національної ідентичності студентів». Тренінг передбачав використання інтерактивних методів навчання, таких як групові завдання, дискусії та аналітичні вправи через Zoom і Google Classroom, у розвитку національної ідентичності. У розділі подано результати апробації тренінгу «Розвиток національної ідентичності студентів». Висновки містять основні результати проведених досліджень.otherпсихологічні особливостіідентичністьнаціональна ідентичністьстудентирозвитоктренінгПсихологічні особливості розвитку національної ідентичності студентівPsychological aspects of developing national identity among studentsOther