Нусвальд Наталія Ігорівна2025-02-282025-02-282025https://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/5612Master’s Degree Project іs devoted to the problem of determining the psychological factors of resilience of Ukrainian children in war conditions. In the qualification work, the concept of “resilience” is theoretically defined as, on the one hand, a positive volitional mental state interconnected with the motivation of the individual, which ensures its adequate adaptation in difficult situations, and on the other hand, it is a personal resource that directs a person to choose a certain type of overcoming. It is noted that resilience is a combination of innate personality traits and a dynamic characteristic that can change under the influence of various factors; In each age category, resilience can manifest itself through different dimensions, adapting to the specific needs and challenges that arise at this stage of development; According to the results of the resilience level, we found that most respondents have an average level of resilience, which indicates that children have a certain level of vulnerability to stress, which can lead to various negative consequences. A low level of resilience is characterized by a weak ability of a person to cope with stressful situations, leading to negative emotional states and increased anxiety. On the scale of the general satisfaction index, more than half of the subjects showed average results. The self-esteem of these children is usually adequate and the level of subjective well-being is quite high. The results of the correlation analysis showed a number of significant correlations, namely, an inverse correlation between the level of severity of negative emotional states and the level of resilience and satisfaction with their own lives. A high level of anxiety implies a high level of intrusions, manifested primarily by the emergence of intrusive thoughts about traumatic events, and, accordingly, a lower level of personality stress resistance, resilience, and subjective well-being. This indicates that the higher the level of resilience and satisfaction with oneself and one's own life, the less pronounced the negative psychoemotional states. A set of practical recommendations and training exercises for the development of childhood resilience has been developed. This is a relevant tool to help children more effectively cope with crisis conditions in war, develop psycho-emotional resilience and the ability to recover quickly. This provides opportunities for the necessary development of a high level of resilience as a relevant trait for modern Ukrainian children in the context of war.Кваліфікаційна робота присвячена проблемі визначенню психологічних чинників резильєнтності українських дітей в умовах війни. У кваліфікаційній роботі теоретично визначення поняття «резильєнтність» як, з одного боку, позитивний вольовий психічний стан, взаємозв’язаний з мотивацією особистості, що забезпечує її адекватну адаптацію у складних ситуаціях, з іншого – це особистісний ресурс, що спрямовує людину обирати певний тип подолання Зазначено, що резильєнтність є сукупністю вроджених особливостей особистості та динамічною характеристикою, яка може змінюватися під впливом різноманітних чинників; У кожній віковій категорії резильєнтність може проявлятися через різні виміри, адаптуючись до конкретних потреб та завдань, які виникають на цьому етапі розвитку; За результатами рівня резильєнтності ми виявили, що у більшості респондентів спостерігається середній рівень резильєнтності, що вказує на те, що у дітей є певний рівень вразливості до виникнення стресу, що може призводити до різних негативних наслідків. Знижений рівень резильєнтності характеризується слабкою здатністю людини протидіяти стресовим ситуаціям, призводить до виникнення негативних емоційних станів, підвищеної тривожності. За шкалою загального індексу задоволення більша половина досліджуваних показали середні результати. Самооцінка таких дітей, як правило адекватна та рівень суб’єктивного благополуччя достатньо високий. Результати кореляційного аналізу засвідчили низку значимих кореляційних зв’язків, а саме: зворотній кореляційний зв’язок між рівнем вираженості негативних емоційних станів та рівнем резильєнтності та задоволеності власним життям. Високий рівень тривоги передбачає високий рівень інтрузій, що проявляються насамперед виникненням нав’язливих думок стосовно травмуючих подій, та, відповідно, нижчий рівень стресостійкості особистості, життєстійкості та суб’єктивного благополуччя. Це вказує на те, що чим вищий рівень резильєнтності і задоволеності собою і власним життям, тим менш виражені негативні психоемоційні стани. Розроблено комплекс практичних рекомендацій та тренінгових вправ для розвитку резильєнтності дитячого віку. Це є актуальною допомогою дітям ефективніше переживати кризові стани в умовах війни, розвивати психоемоційну стійкість та вміння оперативно відновлюватися. Це надає можливості потрібного напрацювання високого рівня резильєнтності, як актуальної риси для сучасних українських дітей в умовах війни.otherстресрезильєнтністьукраїнські дітивійнафрустраціяінтрузіяблагополуччя.Психологічні чинники резильєнтності українських дітей в умовах війниPsychological factors contributing to resilience among Ukrainian children during wartimeOther