Хечоян, Армен Гегамович2021-05-102021-05-102021http://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/3471In the qualification work of the master the theoretical substantiation is carried out and psychological features of development of socially active youth are experimentally studied. Taking into account the approaches that exist in pedagogical and age psychology, and on the basis of the analysis of the literature in the qualification work the theoretical and methodological bases of research of psychological features of development of socially active youth are defined. The main approaches to the study of social activity of youth are analyzed: political and legal, socio-cultural, pedagogical, psychological, etc. A model of research of psychological qualities of socially active youth is built, which includes the following main components: 1) components of psychological qualities of socially active youth; 2) macro-, meso- and micro-level factors that affect the level of expression of psychological qualities of socially active youth; 3) psychological conditions for the development of psychological qualities of socially active youth. In the process of formative experiment conducted by the author, in order to develop and form significant personal qualities that help increase the productivity of social activity of youth in the modern world, was developed and tested training "Development of psychological qualities of socially active youth." Based on statistically significant indicators, it was proved that respondents after training significantly increased levels of altruism, organizational and leadership skills, communication control, motivation to succeed, assertiveness and decreased levels of such traits as aggression, antisocial behavior, behavioral avoidance strategyУ кваліфікаційній роботі магістра здійснено теоретичне обґрунтування й експериментально вивчено психологічні особливості розвитку соціально активної молоді. З урахуванням підходів, які існують в педагогічній та віковій психології, та на основі аналізу літератури у кваліфікаційній роботі визначено теоретико-методологічні засади дослідження психологічних особливостей розвитку соціально активної молоді. Проаналізовано основні підходи до вивчення соціальної активності молоді: політико-правовий, соціокультурний, педагогічний, психологічний та ін. Побудовано модель дослідження психологічних якостей соціально активної молоді, яка включає такі основні складові: 1) компоненти психологічних якостей соціально активної молоді; 2) чинники макро-, мезо- та мікрорівня, які випливають на рівень вираженості психологічних якостей соціально активної молоді; 3) психологічні умови розвитку психологічних якостей соціально активної молоді. У лроцесі формувального експерименту, проведеного автором, з метою розвитку та формування значущих особистісних якостей, які сприяють підвищенню продуктивності соціальної активності молоді в сучасному світі, було розроблено та апробовано тренінг «Розвиток психологічних якостей соціально активної молоді». На основі статистично значущих показників було доведено, що у респондентів після тренінгу значно підвищилися рівні розвитку альтруїзму, організаторських та лідерських здібностей, комунікативного контролю, мотивації досягнення успіху, асертивності та знизилися рівні прояву таких ознак як агресивність, асоціальність, поведінкова стратегія уникненнясоціальна активність; соціально активна молодь; соціально неактивна молодь; психологічні якості соціально активної молоді; типи соціально активної молоді; чинники розвитку соціально активної молоді; психологічний тренінгsocial activity; socially active youth; socially inactive youth; psychological qualities of socially active youth; types of socially active youth; factors of development of socially active youth; psychological trainingПсихологічні особливості та основні форми соціальної активності сучасної молодіThesis