Морозова С. А.2024-05-202024-05-202024https://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/4423Кваліфікаційна робота здобувача 2-го курсу, спеціальності 053 «Психологія» (Університет імені Альфреда Нобеля, м. Дніпро, кафедра інноваційних технологій з педагогіки, психології та соціальної роботи) присвячена проблемі індивідуально-психологічних факторів професійного самовизначення підлітків. У роботі здійснено теоретичний аналіз наукових праць, що стосуються проблематики дослідження самовизначення, професійного самовизначення та саморозвитку. Особливий акцент робиться на факторах професійного самовизначення підлітків. Достатня увага приділяється також характеристиці особистісних якостей підліткового віку, що можуть виступати факторами професійного самовизначення підлітків. Визначено категорійний апарат дослідження, проведено аналіз понять «самовизначення», «професійне самовизначення». Установлено, що сутнісна природа самовизначення базується на потребі особистості у вчиненні певних дій, спрямованих на узгодження її бажань, можливостей та перспектив. В якості засобів реалізації особистісного самовизначення виступають мисленнєві операції (аналіз, синтез, узагальнення, порівняння та ін.), що складають основу рефлексії. До цього процесу додається самооцінка, яка дозволяє детермінувати власну індивідуальність. Результат самовизначення можна вважати успішним, якщо досягається взаємоузгодженість між власним «Я» та соціальними вимогами до певної діяльності особистості (професійної, шлюбу, громадської тощо). Відмічено наявність певних відмінностей та існування низки підходів до трактування сутності поняття «професійне самовизначення» різними дослідниками. В найбільш загальному розумінні його можна трактувати як усвідомлення особистістю себе в якості суб’єкта конкретної професійної діяльності відповідно до власних мотивів і потреб, проте з урахуванням потреб соціуму, яке відбувається за умови дотримання наступних вимог: особистісне ставлення до певної професії формується свідомо; самовизначення здійснюється шляхом самооцінювання власних індивідуально-психологічних якостей та їх зіставлення з вимогами до професії; відбувається постійний пошук та переосмислення доцільності саме цієї професійної діяльності та за необхідності самовизначення повторюється; через узгодження внутрішньо-собистісних та соціально-професійних потреб відбувається саморегуляція поведінки, спрямованої на досягнення поставленої мети. Досліджено психологічні особливості перебігу підліткового віку. З’ясовано якісні зміни, що відбуваються в інтелектуальній та емоційній сферах особистості підлітка, формуючи новий рівень його самосвідомості та потребу у самоствердженні. Основними факторами успішності професійного визначення в житті підлітка запропоновано вважати: мотиви вибору професії; емоційний інтелект та темперамент. За результатами дослідження нами підтверджено перші дві емпіричні гіпотези, а третя відкинута. Розроблено розвивальну програму для підлітків у напряму покращення їх професійного самовизначення, яка допоможе їх виявити їхні професійні інтереси та нахили, а також покращити навички самоорганізації, самоактуалізації та саморозвитку у напряму формування знань про свою майбутню професію.otherсамовизначенняпрофесійне самовизначенняпідліткипідлітковий вікемпіричне дослідженняіндивідуально-психологічні факториІндивідуально-психологічні фактори професійного самовизначення підлітківOther