Півень Анна Миколаївна2025-02-252025-02-252025https://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/5499Qualification work of the 2 nd year applicant (in master format), specialty «Psychology» (Alfred Nobel University, Dnipro, Ukraine, Department of Psychology and Pedagogy) is devoted to is devoted to the concept of mid-life crisis as a complex phenomenon of individual life, the study of the problem of functioning and development of psychotechnologies for effective personality development in a situation of existential crisis. The relevance of this problem is becoming especially acute and an integral part of modern psychological research, since it is during this period that new aspects of the self-concept are formed, the main interests and emotional and sensory sphere are stabilized, and the lifestyle and social status of the individual change. The paper systematizes the scientific approaches of foreign and domestic researchers to define the essence of the midlife crisis, the main causes of its onset, age limits, and gender peculiarities of its experience. It is found that the midlife crisis is a psychological phenomenon experienced by people aged 40-45 years and is reduced to a critical assessment and reassessment of what has been achieved in life. It has been found that this is a time of deep revision, revision of values, summarizing, and counting achievements in life. The generalization of information on the phenomenon under study has led to the conclusion that important symptoms of the midlife crisis are: identifying the differences between desires, plans and their realization; disappointment with achievements in the profession, family and domestic sphere of life; revision of life achievements, discovery of new sides of life; rethinking life plans, comparing them with reality and adjusting personal traits; fear of the future; and the fading of physical strength. The theoretical conceptualization and empirical study of the peculiarities of the functioning of the personality's adaptive resources in the context of crisis life situations were carried out, which allowed to identify factors and strategies aimed at activating constructive adaptive potential and to develop measures of psychological support and the formation of sustainable individual psychological and socio-psychological resources for the prevention of psychological health in today's dynamic reality. In the first chapter of the qualification work, the theoretical and methodological foundations of the study of a person in a situation of existential crisis in midlife are determined. The psychological features of crises of adulthood are revealed, the existential component of the crisis periods of life is characterized. The second section is devoted to the study of the conditions of personality development in the situation of an existential crisis in midlife. Описано організацію та методичний інструментарій вивчення особистісного розвитку в ситуації екзистенційної кризи, окреслено психологічні особливості особистості в період переживання екзистенційного кризи середини життя, описано психотехнології позитивного розвитку особистості в ситуації екзистенційної кризи середини життя. За результатами дослідження розроблено тренінгову програму щодо розвитку уявлень про свої можливості, рефлексію інтересів і схильностей в осіб, які переживають екзистенційну кризу середини життя.Кваліфікаційна робота присвячено поняттю кризи середини життя як складному феномену індивідуального життя людини, вивченню проблеми функціонування та розвитку психотехнологій ефективного розвитку особистості в ситуації екзистенційної кризи. Актуальність зазначеної проблеми стає особливо гострою та невід’ємною частиною сучасних психологічних досліджень, оскільки саме в цьому періоді формуються нові аспекти Я-концепції, стабілізуються основні інтереси й емоційно-почуттєва сфера, змінюються спосіб життя, соціальний статус особистості. У роботі систематизовано наукові підходи зарубіжних та вітчизняних дослідників щодо визначення сутності кризи середнього віку, основних причин її настання, вікових меж, гендерних особливостей її переживання. З’ясовано, що криза у середній дорослості є психологічним явищем, яке переживають люди у віці 40–45 років, і зводиться до критичної оцінки та переоцінки досягнутого у житті. Виявлено, що це час глибокої ревізії, перегляду цінностей, підведення підсумків, підрахунку досягнень у житті. Узагальнення інформації щодо досліджуваного явища дало змогу зробити висновок, що важливими симптомами кризи середньої дорослості є: визначення відмінностей між бажаннями, задумами та їх реалізацією; розчарованість здобутками у професії, сімейно-побутовій сфері життя; перегляд життєвих досягнень, відкриття нових боків життя; переосмислення планів життя, співставлення їх із реальністю і корегування особистісних рис; страх майбутнього; згасання фізичних сил. Здійснено теоретичну концептуалізацію та емпіричне дослідження особливостей функціонування адаптаційних ресурсів особистості в контексті кризових життєвих ситуацій, що дозволило виявити чинники та стратегії, спрямовані на активізацію конструктивного адаптаційного потенціалу і розробити заходи психологічної підтримки та формування стійких індивідуально-психологічних і соціально-психологічних ресурсів для профілактики психологічного здоров’я в умовах сучасної динамічної реальності. У першому розділі кваліфікаційної роботи визначено теоретико-методологічні основи вивчення особистості ситуації екзистенційної кризи середини життя. Виявлено психологічні особливості криз дорослості, здійснено характеристику екзистенційної складової кризових періодів життя. Другий розділ присвячено дослідженню умов розвитку особистості в ситуації екзистенційної кризи середини життя. Описано організацію та методичний інструментарій вивчення особистісного розвитку в ситуації екзистенційної кризи, окреслено психологічні особливості особистості в період переживання екзистенційного кризи середини життя, описано психотехнології позитивного розвитку особистості в ситуації екзистенційної кризи середини життя. За результатами дослідження розроблено тренінгову програму щодо розвитку уявлень про свої можливості, рефлексію інтересів і схильностей в осіб, які переживають екзистенційну кризу середини життя.otherкризові періодисенс життяекзистенційна кризасередній вікособистісний розвиток.Психологічні умови розвитку особистості в ситуації екзистенційної кризи середини життяPsychological factors influencing personal growth during a mid-life crisisOther