Момот, Володимир ЄвгенійовичЛитвиненко, Олена Миколаївна2022-07-072022-07-072021Момот В.Є., Литвиненко О.М. Соціально-психологічні проблеми під час впровадження новітніх підходів до організації навчального процесу // Нобелівський вісник. – 2021. – № 1 (14). – С. 55-692616-3853http://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/3875У статті досліджено проблеми дистанційного навчання як складного соціально-психо логічного феномену. Проаналізовано основні ефекти, що виникають під час застосування та кого незвичайного підходу до організації навчального процесу, в динаміці за 4 семестри 2020– 2021 рр. Як інструмент вивчення соціально-психологічних аспектів дистанційного навчання використано найпоширеніші інструменти оцінки сприйманого рівня соціальної підтримки, SozU та MSPSS. На представницькій вибірці зі студентів різних років навчання проведено крос верифікацію зазначених підходів. Сформульовано основні гіпотези щодо соціально-психологіч них проблем та ефектів, пов’язаних з переходом до дистанційного навчання, більшість з яких знайшли статистично значуще підтвердження. Ці гіпотези полягають у такому: перехід до дистанційного навчання значно впливає на суб’єктивне сприйняття індивідом соціальної під тримки, тобто на пропорції між різними її компонентами та безпосередньо на сам загальний рівень сприйняття соціальної підтримки. Тривалість роботи в дистанційному форматі має різний вплив на різні компоненти соціальної підтримки, сприйманої індивідом. При зростанні такої тривалості (подовження періоду ізольованості студентів) є сенс очікувати відносного збільшення підтримки з боку довірених осіб та зменшення інших компонент індексу. Загальний рівень індексу соціальної підтримки має відрізнятися відповідно до досвіду дистанційного на вчання в окремій групі респондентів. Поведінкові особливості респондентів є фактором, який може спричинити спотворення результатів ідентифікації індексу соціальної підтримки. Про ведено дисперсійний, факторний та дискримінаційний аналіз даних опитування, в результаті чого зроблено висновки та узагальнення досвіду роботи під час послідовних хвиль каранти ну COVID-19. Знайшли повне підтвердження переважна більшість вихідних гіпотез, що були сформульовані в цьому дослідженні, а саме: результати психологічних зрізів дозволяють кон статувати статистично значущу різницю між оцінкою компонентів та загальним рівнем сприйняття соціальної підтримки, що відрізняється залежно від досвіду роботи в онлайн та поведінкових особливостей. Студентські активісти та студенти старших курсів, які мають найбільший досвід роботи у класичній формі організації початкового процесу, більшою мірою схильні визнавати наявність зростаючого соціального навантаження, якого зазнають студен ти під час переходу до онлайн-навчання. Водночас припущення про збільшення рівня сприйнят тя підтримки з боку довірених осіб, які не входять до сімейного кола та кола друзів, залежно від тривалості роботи в онлайн-форматі не знайшло адекватного підтвердження.otherдистанційне (онлайн) навчанняпандеміясприймаєма соціальна підтримкаSozUMSPSSдисперсійний аналіздискримінаційний аналізфакторний аналізСОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ПІД ЧАС ВПРОВАДЖЕННЯ НОВІТНІХ ПІДХОДІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСArticle