Головаха П.В.2024-05-202024-05-202024https://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/4535Кваліфікаційна робота здобувача 2-го курсу, спеціальності 053 «Психологія» (у форматі магістр) (Університет імені Альфреда Нобеля, м. Дніпро, кафедри інноваційних технологій з педагогіки, психології та соціальної роботи) присвячена проблемі особистісної детермінанти поведінки молоді в Інтернет-середовищі». У кваліфікаційній роботі теоретично узагальнено та емпірично верифіковано особистісні детермінанти поведінки молоді в Інтернет-середовищі». У теоретичному розділі з’ясовано, що Інтернет-залежність – стійкий стан, викликаний спрямованістю мотиваційного процесу особистості на уникнення реальності за рахунок зміни психічного та фізичного самопочуття через використання інтернет-мережі, що призводить до віртуалізації свідомості. Обґрунтовано, що виникнення та функціонування інтернет-залежності зумовлюють механізми психологічного захисту та соціально-психологічні механізми. Система чинників виникнення та розвитку інтернет-залежності функціонує на трьох рівнях: мікрорівні (особистісні характеристики), мезорівні (соціально-психологічні чинники: особливості соціального оточення, внутрішньосімейних стосунків, вплив стресових факторів) та макрорівні (властивості інтернет-середовища). Зазначено, що Інтернет-залежність має вікові, статеві, соціальні, індивідуальні та демографічні особливості. Вона більшою мірою проявляється в осіб старшого підліткового віку (залежність від комп’ютерних ігор, кіберсексу); у хлопців (залежність від комп’ютерних ігор, кіберсексу); залежність від комп’ютерних ігор, онлайн-гемблінгу та шопінгу в інтернет-магазинах тощо. Також з’ясовано, що детермінантами формування залежності від комп’ютерних онлайн-ігор є агресивність, конфліктність, використання для самопрезентації ідеального образу «Я», можливість вивільнення емоцій; соціальних мереж – закритість членів сім’ї для контактів, наявність затяжних конфліктів в родині, відкритість інтернет-середовища; онлайн-гемблінгу та шопінгу в інтернет-магазинах – недостатня здатність до саморегуляції, переважання ірраціональних дій, потреба в яскравих емоційних переживаннях, екстернальний локус контролю, прагнення виділитись серед інших, несприятливі стосунки в родині чи на роботі, наявність труднощів при побудові міжособистісних стосунків, очікування відторгнення та неприйняття з боку оточуючих, демонстрація адиктивної поведінки членами сім’ї; кіберсексуальної залежності – надмірна сором’язливість, неадекватна поведінка в ситуаціях інтимної взаємодії, відсутність навичок встановлення близьких контактів, незначний досвід сексуального життя, табуювання питань сексу в процесі виховання особистості, широкі можливості вибору сексуального партнера в мережі; залежності від компульсивної навігації інтернетом – соціальна ізольованість, надвисока пошукова активність, знецінення міжособистісного спілкування в родині, необмеженість інформації в мережі. Виникнення та функціонування інтернет-залежності обумовлюють механізми психологічного захисту (компенсація, витіснення, заміщення, втеча) та соціально-психологічні (наслідування, зараження, ідентифікація, навіювання, ефекти ореолу, новизни, стереотипізації). Домінуючим для інтернет-залежних осіб є компенсаторний механізм, вагомими – витіснення та втеча. Перспективним напрямком наукових пошуків залишається поглиблений аналіз впливу особистісних, соціально-психологічних та соціальних факторів на розвиток інтернет-залежності в індивіда, що перебуває на різних етапах онтогенезу, з метою створення системи засобів профілактики та корекції цього виду залежності із урахуванням специфіки кожного вікового періоду.otherінтернетІнтернет-користувачізалежністьмолодьсоціальні мережі«Я-концепція»Особистісні детермінанти поведінки молоді в Інтернет-середовищіOther