Олійник, Альона Володимирівна2021-05-082021-05-082021http://ir.duan.edu.ua/handle/123456789/3452The research project is devoted to the problem of development of teachers' social intellect as a systematically important factor of psychological culture. The first part is devoted to the analysis of literature sources and revealing of essence of the concepts "psychological culture" and "social intellect", forming the anticipation of increasing of the level of social intellect as a systematically important factor of the teacher's culture and consequently enhancement of social intellect will result in increasing psychological culture. In the second part there are methodologies and experimental research of the level of social intellect of teachers. It gives a detailed analysis of the research. The third part draws our attention to formulating and presenting of the correctional training program for the experimental group, carrying out the firming experiment to increase social intellect of teachers, covering the process of organizing and performing observing, forming and testing stages of the pedagogical experimentКваліфікаційна робота присвячена проблемі розвитку соціального інтелекту педагогів, як системоутворюючого фактору психологічної культури. Перший розділ присвячено аналізу літератури з теми дослідження; розкриттю сутності понять «психологічна культура» та «соціальний інтелект»; формуванню гіпотези, що підвищення рівня соціального інтелекту є системоутворюючим фактором психологічної культури педагога, відповідно, покращення соціального інтелекту призведе до підвищення психологічної культури. У другому розділі підібрані методики та здійснено експериментальне дослідження рівня психологічної культури педагогів, проведено експериментальне дослідження рівня соціального інтелекту педагогів; проведений аналіз результатів констатуючого експерименту. У третьому розділі розроблено та наведено коректувальну тренінгову програму для експериментальної групи; проведено формуючий експеримент для підвищення соціального інтелекту педагогів; висвітлено процес організації і проведення констатувального, формувального та контрольного етапів педагогічного експерименту, узагальнено результати дослідженняпсихологічна культура, соціальний інтелект, педагог, викладання, вчитель, самоаналіз, комунікативні навички, рефлексія, аналізpsychological culture, social intellect, pedagog, teaching, teacher, self analysis, communicative skills, reflection, analysisОсобливості соціального інтелекту як системоутворюючого фактору психологічної культури особистості педагогаThesis