2024-2025 н.р.
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд 2024-2025 н.р. за Автор "Шеремет Наталя Анатоліївна"
Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Психологічні властивості формування образу «Я» в соціальних мережах(Університет імені Альфреда Нобеля, 2025) Шеремет Наталя АнатоліївнаКваліфікаційна робота присвячена проблемі психологічних властивостей формування образу Я в соціальних мережах. У роботі здійснено теоретичний аналіз психологічних властивостей формування образу Я в соціальних мережах. Установлено, що образ Я розглядається як складова Я-концепції та інтерпретується, здебільшого, через такі поняття як самосвідомість, самоактуалізації, самість, а також має соціальну природу в частині віддзеркалення позиції та думок оточуючих про особистість у її власному уявленні про свій образ. Формування образу Я відбувається у процесі соціалізації через засвоєння особистістю певної системи соціальних ролей та реалізації певної поведінки. З’ясовано, що існує три основні функціонально-рольові аспекти Я-концепції, а відповідно, і образу Я: 1) Я-концепція як засіб забезпечення внутрішньої узгодженості особистості, яка завжди йде шляхом досягнення максимальної особистісної узгодженості та думає (піклується) про себе; 2) Я-концепція як інтерпретація досвіду на основі уявлень особистості про себе та свою поведінку; 3) Я-концепція як сукупність очікувань подій, що мають відбутися. Крім того, розповсюдженою є позиція дослідників щодо структуризації Я-концепції на такі три компоненти як: когнітивний, оціночно-афективний та поведінково-вольовий. При цьому нами установлено, що за формування образу Я в більшій мірі відповідає когнітивна складова, яка являє собою уявлення особистості про себе, образ своїх здібностей, дій, зовнішності тощо. До складу когнітивної складової входять атрибутивні, рольові, статусні, психологічні характеристики особистості, опис майна, життєвих цілей та інше. Ця складова виступає умовним поєднанням Я-ідеального (уявлення про те, якою б хотіла бути особистість за певних конкретних умов), Я-реального (цілісне уявлення про себе тут і зараз) та Я-дзеркального (відображення того, якою особистість бачать інші). Установлено, що востанні роки дослідники все частіше звертають увагу, що серед чинників формування образу Я у процесі соціалізації особистості варто відзначити вплив різноманітних соціальних інститутів, зокрема, соціальних мереж. У соціальних мережах користувачі можуть задовольнити потреби у самовираженні та самореалізації. Схвальні відгуки і підтримка значно підвищують самооцінку особистості та стають мотивуючим чинником на шляху розвитку особистості. У цьому випадку для значної частини користувачів самовираження стає важливішим мотивом для використання соціальних мереж, ніж спілкування або отримання інформації. Існує наступний поділ Я-образів користувачів соціальних мереж, який відбувається за їх статтю та віком: 1) активна столична молодь; 2) молодь зі слабкою ідентичністю; 3) провінційна молодь; 4) користувачі-«обивателі»; 5) активні «дорослі». Для отримання фактичного матеріалу і перевірки гіпотези дослідження були використані психодіагностичні методики: - для оцінювання рівня активності самопрезентації (образу Я) в соціальній мережі – методика оцінки образу себе в соціальній мережі С. Госса; - для оцінювання сформованості критерію самооцінки – методика самооцінки особистості С. Будассі; - для оцінювання сформованості критерію комунікативної установки на спілкування в мережі – Методика «Діагностика комунікативної установки» (за В. Бойком); - для оцінювання сформованості критерію комунікативної толерантності при спілкуванні в мережі – Методика «Діагностика комунікативної толерантності» (за В. Бойко); - для оцінювання сформованості критерію емоційної налаштованості на спілкування в мережі – Методика «Діагностика перешкод у встановленні емоційних контактів» (за В. Бойко); За результатами дослідження було підтверджено всі чотири концептуальні та емпіричну гіпотези. Розроблено комплекс тренінгових занять з покращення формування образу Я та самопррезентації особистості в соціальних мережах. Метою проведення тренінгу є формування у учасників навичок культури спілкування в мережі та формування і самопрезентації образу Я, а також надання їм достатнього обсягу знань та інформації з цього питання. Порівняння результатів діагностики до та після проведення нами тренінгових занять показало, що ми змогли покращити (збільшити) середній (оптимальний) рівень самопрезентації особистістю власного образу Я в мережі з 45% до 50%, тобто на 5%.