2022-2023 н.р.
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд 2022-2023 н.р. за Автор "Верченко Лідія Сергіївна"
Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Роль емоційного інтелекту в структурі комунікативної компетентності старшокласників(Університет імені Альфреда Нобеля, 2023) Верченко Лідія СергіївнаКваліфікаційна робота присвячена проблемі ролі емоційного інтелекту в структурі комунікативної компетентності старшокласників. Теоретично з’ясовано, що компетенція – це сукупність особистісних якостей та набір знань та навичок в межах певної предметної області чи сфери професійної діяльності. Комунікативна компетентність становить здатність встановлювати, підтримувати необхідні контакти з іншими людьми та постає як структурний феномен, що містить як складові цінності, мотиви, установки, соціально-психологічні стереотипи, знання, уміння, навички. Визначено, що комунікативна компетентність включає не тільки особистісні властивості індивіда, але й певним чином організовані пізнавальні процеси та складові емоційної сфери. Зазначено, що емоційний інтелект визначають як здатність керувати своїми емоціями, розпізнавати емоції інших людей, вербалізовувати свої емоційні стани. В експериментальному дослідженні встановлено, що емоційний інтелект та комунікативна компетентність набувають розвитку протягом усього життя. У старшому шкільному віці відбувається активне їх формування, яке може бути підсилене впровадженням у навчальний процес та його психологічний супровід тренінгових програм, що спрямовані на підвищення рівня емоційного інтелекту та комунікативної компетентності. З’ясовано роль емоційного інтелекту в структурі комунікативної компетентності старшокласників. Старшокласники із середнім і низьким рівнем ЕQ відрізняються більшою емоційною реактивністю, недостатньою емоційною саморегуляцією, з меншою точністю оцінюють свої особистісні особливості та внутрішні ресурси. Встановлено, що у сформованих групах досліджуваних показники всіх складових емоційного інтелекту суттєво відрізняються; - виявлено, що всі показники комунікативних рис характеру в обох групах досліджуваних знаходяться в межах середніх показників, але старшокласники з низькими показниками ЕQ більш замкнуті, більш сміливіші, більш конформніші, ніж старшокласники з вищим EQ. Статистичні відмінності виявлено за рисам, які свідчать про те, що старшокласники з нижчим EQ більше схильні підкорятися, жорсткіші та тривожніші, а старшокласники з вищим EQ схильні до домінування; - встановлено, що комунікативні і організаторські здібності в обох групах досліджуваних мають середній рівень, але дещо вищими вони є у старшокласників з вищим ЕQ, ніж у старшокласників з нижчим ЕQ; -визначено, що у старшокласників з нижчим рівнем ЕQ комунікативні спрямованості, які мають однаковий рівень прояву це – альтероцентрична і маніпулятивна спрямованість, потім за рівнем прояву – авторитарна, діалогічна спрямованість і найменший прояв має конформна спрямованість. А у старшокласників з вищим ЕQ переважними є маніпулятивна і діалогічна спрямованість, потім за рівнем прояву – авторитарна і практично однаково виражені конформна і альтероцентрична спрямованості. У старшокласники з вищим ЕQ значно вищим є показник діалогічної спрямованості. - з’ясовано, що у старшокласників з нижчим ЕQ переважають агресивний, авторитарний, дружній та егоїстичний стилі міжособистісної взаємодії. Дещо нижчими виявилися альтруїстичний, підозрілий, поступливий і залежний стилі. У старшокласників з вищим ЕQ переважними є авторитарний, альтруїстичний, дружній стилі міжособистісної взаємодії, і дещо менше вони обирають підозрілий, поступливий, егоїстичний, залежний стилі, найнижчим виявився агресивний стиль міжособистісної взаємодії. Перспективою подальших досліджень можуть бути такі напрями роботи: вивчення вікових та гендерних особливостей емоційного інтелекту та комунікативної компетентності; дослідження емоційного інтелекту та комунікативної компетентності в динаміці ведучої діяльності, що дозволить поширити та узагальнити уявлення про досліджувані феномени. Матеріали дослідження можуть бути використані в роботі практичного психолога, педагога, в процесі виховної, психопрофілактичної та психокорекційної роботи, при розробці комплексних програм, спрямованих на розвиток емоційного інтелекту та комунікативної компетентності старшокласників