Психологічні особливості лідерства у педагогічному колективі

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2025

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Університет імені Альфреда Нобеля

Анотація

Кваліфікаційна робота присвячена проблемі теоретичного обґрунтування та емпіричного дослідження психологічних особливостей лідерства у педагогічному колективі. Теоретичне вивчення проблеми показало, що лідерство педагогів важливе в контексті освітньої реформи на засадах Концепції нової української школи. Розкрито основні значення соціально-психологічного поняття лідерства, що може тлумачитись як певна позиція у груповій структурі, як міжособистісні взаємини за схемою «ведучий-послідовник», як комплексна особистісна властивість, як важливий чинник групової діяльності та підвищення її ефективності, як один з етапів групової динаміки. Показано, що сучасні підходи до лідерства у педагогічному колективі зумовлені суттєвими змінами в сфері людських ресурсів організацій, які визначають нові принципи і методи їх розвитку на засадах гуманістичних цінностей. Роль лідерства у педагогічному колективі зростає, оскільки закладам освіти потрібне постійне оновлення й самовдосконалення. Розкрито структуру лідерства як комплексної властивості особистості педагога, в якій виокремлено мотиваційну (потреба впливати на інших, бажання бути зразком, прагнення підтримувати, надихати), особистісну (колективні цінності, соціальна креативність, емоційний інтелект, відповідальність, організованість, стресостійкість тощо) та поведінкову (виконання лідерських ролей інтегратора, експерта, організатора, генератора ідей та настрою тощо) складові. Виявлено завдяки емпіричному дослідженню стан сформованості лідерства у педагогічному колективі за мотиваційним, особистісним та поведінковим критеріями. Високий і низький рівень мають менше чверті респондентів (20,8% і 20,4% відповідно). Решта 58,8% педагогів володіють середнім рівнем сформованості лідерства. Зʼясовано, що найкраще сформованою у педагогів є мотивація лідерства, відносно гірше ‒ поведінкова складова, найменш сформованим є особистісний компонент, отже стан сформованості складових особистісного конструкта лідерства педагогів є неоднорідним, виокремлюються складові, які сформовані відносно краще за інші. Найкраще керівники закладу освіти розпізнають особистісні якості педагогів, дещо гірше ‒ мотивацію до лідерства, а поведінкові прояви лідерства педагогів взагалі випадають з їх поля зору. Показано, шо адміністрація закладу освіти хоча й неточно, але в адекватному напрямі оцінює стан сформованості лідерства педагогів, їхні оцінки не суперечать і не є полярними до результатів психодіагностики. З метою розвитку лідерства у педагогічному колективі запропоновано розробку професійно-психoлoгiчнoгo тренiнгу, заняття якого передбачають мотивування педагогів до лідерства, оволодіння ними лідерськими якостями, вирoблення у них вмiнь i навичoк лідерства ‒ здатності до виконання лідерських ролей. Основні методи тренінгу (iнфoрмацiйне пoвiдoмлення, рoльoва гра, мoделювання ситуацiй, мoзкoвий штурм, дискусiя, в тoму числi керoвана, iндивiдуальне та групoве малювання, рoбoта в парах, рoбoта в малих групах, вправи на самoвиявлення, аналiтичнi кoментарi) спрямовані на активізацію механізмів самoпiзнання і самoрoзвитку педагогів в інтересах рефлексії власного лідерства, його значущості для професійного зростання й самовдосконалення. Практична значущість пoлягає в тoму, щo отриманi матерiали дoпoмoжуть адміністрації закладу освіти бiльш цiлеспрямoванo oрганiзoвувати рoбoту з рoзвитку лiдерських якoстей педагогів. Пiдiбраний в дoслiдженнi кoмплекс метoдик мoже бути викoристаний для виявлення лiдерства, надані методичні рекомендації будуть сприяти ствoренню oптимальних управлiнських, сoцiальнo-психoлoгiчних i внутрiшньo oсoбистiсних умoв дiяльнoстi педагoгiчнoгo кoлективу.

Опис

The qualification work is devoted to the problem of theoretical substantiation and empirical research of the psychological characteristics of leadership in the teaching staff. Theoretical study of the problem showed that the leadership of teachers is important in the context of educational reform based on the Concept of the New Ukrainian School. The main meanings of the socio-psychological concept of leadership are revealed, which can be interpreted as a certain position in the group structure, as interpersonal relationships according to the "leader-follower" scheme, as a complex personal property, as an important factor in group activity and increasing its effectiveness, as one of the stages of group dynamics. It is shown that modern approaches to leadership in the teaching staff are due to significant changes in the field of human resources of organizations, which determine new principles and methods of their development on the basis of humanistic values. The role of leadership in the teaching staff is growing, since educational institutions need constant renewal and self-improvement. The structure of leadership as a complex property of the teacher's personality is revealed, in which motivational (the need to influence others, the desire to be an example, the desire to support, inspire), personal (collective values, social creativity, emotional intelligence, responsibility, organization, stress resistance, etc.) and behavioral (performing leadership roles of an integrator, expert, organizer, generator of ideas and mood, etc.) components are distinguished. The state of formation of leadership in the teaching staff according to motivational, personal and behavioral criteria is revealed through empirical research. Less than a quarter of respondents have a high and low level (20.8% and 20.4%, respectively). The remaining 58.8% of teachers have an average level of leadership development. It was found that the best formed in teachers is the motivation for leadership, relatively worse - the behavioral component, the least formed is the personal component, therefore, the state of formation of the components of the personal construct of teachers' leadership is heterogeneous, components are distinguished that are formed relatively better than others. The heads of educational institutions recognize the personal qualities of teachers best, somewhat worse - motivation for leadership, and behavioral manifestations of teachers' leadership generally fall out of their field of vision. It is shown that the administration of educational institutions, although inaccurately, but adequately assesses the state of formation of teachers' leadership, their assessments do not contradict and are not polar to the results of psychodiagnostics. In order to develop leadership in the teaching staff, it is proposed to develop professional psychological training, the classes of which involve motivating teachers to leadership, mastering their leadership qualities, developing their leadership skills and abilities - the ability to perform leadership roles. The main training methods (informational communication, role-playing, situation modeling, brainstorming, discussion, including guided, individual and group drawing, pair work, work in small groups, self-discovery exercises, analytical comments) are aimed at activating the mechanisms of self-knowledge and self-development of teachers in the interests of reflecting on their own leadership, its significance for professional growth and self-improvement. The practical significance is that the obtained materials will help the administration of the educational institution to organize work on the development of the leadership qualities of teachers more purposefully. The set of methods selected for the study can be used to identify leadership, the methodological recommendations provided will contribute to the creation of optimal managerial, socio-psychological and intrapersonal conditions for the activities of the teaching staff.

Ключові слова

лідерство, педагогічний колектив, структура лідерства педагогів, особистість педагога, сформованість, професійно-психoлoгiчний тренiнг.

Бібліографічний опис

Зібрання