Прояв негативних станів та емоцій у дітей молодшого шкільного віку
Вантажиться...
Дата
2025
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Університет імені Альфреда Нобеля
Анотація
Кваліфікаційна робота присвячена проблемі : прояву негативних станів та емоцій у дітей молодшого шкільного віку. У кваліфікаційній роботі теоретично узагальнено та емпірично верифіковано : прояв негативних станів та емоцій у дітей молодшого шкільного віку.
У теоретичному розділі з’ясовано, що поняття «переживання» потрактоване як будь-який психічний стан.
Визначено, що негативні переживання – це структурні компоненти негативних психічних станів та емоцій. У структурі особистості негативні переживання виконують різні функції: індивідуальну; соціальну; об’єктивну.
Зазначено, що вони виявляються в негативних почуттях та емоціях: злість, чуттєве переживання, туга, нудьга, смуток, горе, тривога, страх, самотність, дисфорія; у негативних станах: дефензивність, емоційна інертність, сором’язливість, тривожна недовірливість, фрустрація, аутофобія, аутоагресія, психологічна травма, що залежить від забарвлення, тону, часу, простору, сприйнятих людиною як щось приємне, нейтральне або неприємне.
Виокремлено, що негативні переживання молодших школярів потрактовані як емоції, засновані на неприємних суб’єктивних та об’єктивних переживаннях, що активують механізм адаптивної поведінки, спрямованої на усунення причини небезпеки (фізичної чи психічної).
Емпіричний аналіз засвідчив, що негативні переживання учнів молодшого шкільного віку впливають на характеристики шкільного життя молодших школярів. Зафіксовано негативний кореляційний зв’язок між показниками «загальна шкільна тривожність», «переживання соціального стресу», «фрустрація досягнення успіху», «страх самовираження», «страх ситуації перевірки знань», «низький фізіологічний опір стресу», «проблеми та страхи у взаєминах з учителями».
Найбільш щільний негативний кореляційний зв’язок (зворотно-пропорційний) констатовано між показниками: «особистісна тривожність» і «загальна шкільна тривожність» (-0,76), «особистісна тривожність» та «страх самовираження» (-0,62), «особистісна тривожність» і «страх ситуації перевірки знань» (-0,60). Найменший негативний кореляційний зв’язок (зворотно-пропорційний) зафіксовано між показниками «особистісна тривожність», «низький фізіологічний опір стресу», «проблеми та страхи у взаєминах з учителями».
Загальна шкільна тривожність представлена переважно високим рівнем. У цілому школа як соціальний інститут спричинює негативні переживання та є стресогенним чинником. У молодших школярів виявлено високий рівень фрустрації щодо досягнення успіху. Суб’єктам педагогічного процесу варто проводити профілактику негативних виявів академічної неуспішності та очікувань із цього приводу.
Найсуттєвіший чинник негативних переживань молодших школярів і шкільного стресу – страх самовираження. Соціальна ситуація сучасного освітнього простору не завжди відповідає потребам молодших школярів щодо самореалізації. Утім, освітянські заклади, уможливлюючи самовираження учнів цього віку, досягають несуттєвих виявів шкільної тривожності. Творчість, ресурси для креативності, індивідуальність – фактори, що зменшують наслідки негативних переживань та шкільного стресу.
Опис
Master’s Degree Project is devoted to the problem of manifestation of negative states and emotions in primary school children. The qualification work theoretically generalizes and empirically verifies the manifestation of negative states and emotions in primary school children.
In the theoretical section, it is found that the concept of “experience” is interpreted as any mental state.
It is determined that negative experiences are structural components of negative mental states and emotions. In the structure of personality, negative experiences perform different functions: individual; social; objective.
It is noted that they are manifested in negative feelings and emotions: anger, sensual experience, longing, boredom, sadness, grief, anxiety, fear, loneliness, dysphoria; in negative states: defensiveness, emotional inertia, shyness, anxious distrust, frustration, autophobia, autoaggression, psychological trauma, which depends on the color, tone, time, space perceived by a person as something pleasant, neutral or unpleasant.
It is emphasized that the negative experiences of primary schoolchildren are interpreted as emotions based on unpleasant subjective and objective experiences that activate the mechanism of adaptive behavior aimed at eliminating the cause of danger (physical or mental).
The empirical analysis has shown that negative experiences of primary school students affect the characteristics of primary school life. There is a negative correlation between the indicators of “general school anxiety”, “experience of social stress”, “frustration of achievement”, “fear of self-expression”, “fear of the situation of knowledge testing”, “low physiological resistance to stress”, “problems and fears in relationships with teachers”.
The strongest negative correlation (inverse proportional) was found between the following indicators: “personal anxiety” and ‘general school anxiety’ (-0.76), ‘personal anxiety’ and ‘fear of self-expression’ (-0.62), ‘personal anxiety’ and ‘fear of testing’ (-0.60). The smallest negative correlation (inverse proportional) was recorded between the indicators “personal anxiety”, “low physiological resistance to stress”, “problems and fears in relationships with teachers”. General school anxiety is represented mainly by a high level. In general, school as a social institution causes negative feelings and is a stressor. Younger pupils have a high level of frustration with achievement. Teachers should prevent negative manifestations of academic failure and expectations in this regard.
The most significant factor in the negative experiences of younger students and school stress is the fear of self-expression. The social situation of the modern educational space does not always meet the needs of younger students for self-realization. However, educational institutions, by enabling the self-expression of students of this age, achieve minor manifestations of school anxiety. Creativity, resources for creativity, and in dividuality are factors that reduce the effects of negative experiences and school stress.
Ключові слова
переживання, емоції, негативний стан, негативні прояви, школяри, молодший шкільний вік, тривожність