Роль медитації у покращенні самоконтролю та зниженні ризику виникнення залежностей у дорослих з СДУГ

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2025

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Університет імені Альфреда Нобеля

Анотація

Кваліфікаційна робота присвячена проблемі психологічних особливостей дорослих із синдромом дефіциту уваги та гіперактивності (СДУГ), вивченню та емпіричній перевірці факторів впливу медитації на покращення самоконтролю та зниження ризику виникнення залежностей дорослих із СДУГ. Теоретично з’ясовано, що проблема ролі медитацій розглядається переважно у двох ракурсах: 1) медитація, як важливий інструмент у розвитку самосвідомості та зниженні негативних емоційних реакцій, таких як агресія чи тривожність; 2) медитація, як спосіб розвитку самосвідомості та духовного зростання. За допомогою медитації дорослі з СДУГ можуть більш ефективно управляти своїми емоціями та зменшувати рівень стресу, що є важливим у попередженні виникнення залежностей. Визначено, що медитація допомагає знижувати стрес, покращує емоційну регуляцію та підвищує здатність до самоконтролю. У результаті, дорослі з СДУГ можуть розвивати більш здорові стратегії реагування на стресові ситуації і знижувати ймовірність розвитку залежностей (від алкоголю, наркотиків, ігор тощо). Проведене емпіричне дослідження підтвердило висунуту гіпотезу про те, що медитація може впливати на здатність контролювати ризикову поведінку, включаючи соціальну взаємодію, знижує імпульсивність і підвищувати здатність до прийняття свідомих рішень, а підвищення самоконтролю дорослих із СДУГ можливе завдяки впровадженню спеціальної психолого-корекційної програми. За результатами дослідження уперше медитацію розглянуто як додаткову терапевтичну стратегію для дорослих із СДУГ в контексті попередження в них розвитку залежностей; конкретизовано медитацію як специфічний інструмент специфічного впливу на особливості самоконтролю, імпульсивності та емоційної регуляції у дорослих; подальшого розвитку набили положення щодо ролі факторів впливу медитації на рівень стресу; покращення концентрації та уваги, контролю над емоціями у дорослих із СДУГ. Розроблено психокрекційну програму «Інтеграція медитації та психологічної підтримки для попередження залежностей у дорослих із СДУГ» з методичними рекомендаціями до неї, система діагностики психологічних особливостей дорослих із СДУГ, що можуть бути використані як основні та додаткові психотерапевтичні практики. Результати дослідження можуть бути використані при викладанні навчальних дисциплін, які пов’язані з проблематикою розвитку, адаптації, психічного здоров’я та підтримки особистості в різних життєвих ситуаціях, вікових етапах та кризових моментах.

Опис

The qualification work is dedicated to the problem of the psychological characteristics of adults with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), studying and empirically testing the factors of meditation's impact on improving self-control and reducing the risk of addictions in adults with ADHD. Theoretically, it has been clarified that the role of meditation is viewed mainly in two ways: 1) meditation as an important tool for developing self-awareness and reducing negative emotional reactions, such as aggression or anxiety; 2) meditation as a means of developing self-awareness and spiritual growth. Through meditation, adults with ADHD can more effectively manage their emotions and reduce stress levels, which is important in preventing the development of addictions. It has been established that meditation helps reduce stress, improves emotional regulation, and enhances the ability to self-control. As a result, adults with ADHD can develop healthier strategies for responding to stressful situations and decrease the likelihood of addiction development (to alcohol, drugs, gambling, etc.). The empirical research confirmed the hypothesis that meditation can influence the ability to control risky behavior, including social interaction, reduce impulsivity, and enhance the ability to make conscious decisions. The improvement of self-control in adults with ADHD is possible through the implementation of a specialized psychological correction program. The results of the study provide a novel perspective on meditation as an additional therapeutic strategy for adults with ADHD in the context of preventing the development of addictions; meditation is specified as a unique tool for influencing the characteristics of self-control, impulsivity, and emotional regulation in adults. The study further develops the concept of the impact of meditation on stress levels, improving concentration and attention, and controlling emotions in adults with ADHD. A psychological correction program "Integration of Meditation and Psychological Support for Preventing Addictions in Adults with ADHD" has been developed, along with methodological recommendations and a diagnostic system for the psychological features of adults with ADHD, which can be used as primary and supplementary psychotherapeutic practices. The results of the research can be applied in teaching courses related to the issues of development, adaptation, mental health, and personal support in various life situations, age stages, and crisis moments.

Ключові слова

синдром дефіциту уваги та гіперактивності, самоконтроль, психологічні залежності, медитація, психокорекційна програма

Бібліографічний опис

Зібрання