Дослідження психологічного впливу Інтернет-залежності на самоактуалізацію особистості підлітків

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2023

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Університет імені Альфреда Нобеля

Анотація

Кваліфікаційна робота присвячена проблемі теоретичного вивчення та емпіричного дослідження впливу інтернет-залежності на самоактуалізацію підлітків. Актуальність дослідження процесу самоактуалізації особистості в умовах сучасного глобалізованого суспільства обумовлена, як потребою в ефективній адаптації до змін соціального середовища, так і потребою суспільства в найбільш повній актуалізації і розкритті творчого потенціалу громадян. Завдяки процесу індивідуальної самоактуалізації відбувається включення людини до суспільних стосунків. У першому розділі «Вплив Інтернет-залежності на самоактуалізацію особистості підлітка як науково-психологічна проблема» описано психологічні особливості прояву самоактуалізації в підлітковому віці. Розкрито сутність і зміст понять «самоактуалізація» та «Інтернет залежність». Проаналізовано наукові праці вітчизняних та зарубіжних дослідників. Презентовано програму психологічної підтримки самоактуалізації осіб підліткового віку. У другому розділі «Емпіричне дослідження впливу Інтернет-залежності на самоактуалізацію особистості підліткового віку» описано етапи дослідження чинників впливу Інтернет залежності на самоактуалізацію осіб підліткового віку, обґрунтовано методологічний інструментарій. Розкрито та інтерпретовано основні результати емпіричного дослідження. Було підтверджено зв'язок між Інтернет залежністю та самоактуалізацією особистості підліткового віку, а також проаналізовано вплив різноманітних варіантів використання віртуального простору на самоактуалізацію. одержані на етапі емпіричного дослідження дані дозволили, з одного боку, підтвердити припущення про вплив Інтернет залежності на самоактуалізацію осіб підліткового віку, а з іншого – засвідчили доцільність розробки на організації програм, спрямованих на корекцію самоактуалізації. Наукова новизна та теоретичне значення дослідження зумовлені визначенням значущих зв’язків між явищами Інтернет-залежності й самоактуалізації у прикладанні до психологічних особливостей розвитку осіб підліткового віку; доведено існування зв'язку між самоактуалізацією особистості підліткового віку та Інтернет-залежністю та встановлено, що різні варіанти використання підлітками віртуального простору по різному впливають на їх самоактуалізацію та можуть призводити до виникнення псевдосамоактуалізації; визначено соціально- психологічні чинники підвищення продуктивності використання віртуального простору, пов’язані із розвитком компетентності підлітків у використанні Інтернет-ресурсів та зі зміною парадигми використання віртуального простору із середовища життя на засіб, необхідний для досягнення реальної мети, самоактуалізації в реальному житті; Практичне значення дослідження полягає в тому, що результати дослідження можуть бути використані в психології та педагогіці, а саме: в розробці наукових рекомендацій щодо використання віртуального простору студентами; в психологічному консультуванні осіб підліткового віку; в діяльності практичного психолога в сфері допомоги Інтернет-залежним особам; при діагностиці та допомозі в корекції рівня самореалізації та самоактуалізації особам підліткового віку; при розробці систем віртуального навчального середовища.

Опис

Ключові слова

самоактуалізація, самореалізація, віртуальний простір, підлітковий вік.

Бібліографічний опис

Зібрання