Рефлексивно-прогностична діяльність як механізм формування просвітницької компетентності майбутніх психологів у змішаному навчанні
Вантажиться...
Дата
2025
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Наука і техніка сьогодні
Анотація
У статті розглянуто проблему формування просвітницької компетентності майбутніх психологів через інтеграцію рефлексивно-прогностичної діяльності у процес професійної підготовки, що набуває особливого значення в умовах змішаного навчання. Доведено, що розвиток аналітичного мислення, саморефлексії та прогнозування професійних викликів сприяє підвищенню рівня сформованості просвітницької компетентності.Метою статті є теоретичне обґрунтування та визначення ефективних механізмів реалізації рефлексивно-прогностичної діяльності у формуванні просвітницької компетентності майбутніх психологів в умовах змішаного навчання. Проаналізовано основні концепції рефлексивного та прогностичного навчання, що забезпечують саморозвиток студентів і здатність до усвідомленого прийняття рішень. Визначено методи реалізації рефлексивно-прогностичної діяльності: критичний аналіз досвіду, прогностичне, інтерактивне та цифрове навчання, самоконтроль, проєктний підхід. Обґрунтовано доцільність використання методів рефлексивного щоденника, кейс-аналізу, фасилітованих дискусій, онлайн-симуляцій, групового прогнозування, що сприяють адаптації освітніх стратегій та прогнозуванню труднощів у професійній діяльності.Досліджено практичний аспект реалізації рефлексивно-прогностичної діяльності у межах дисциплін «Педагогіка і психологія вищої школи. Методика викладання психологічних дисциплін», «Інноваційні технології у вищій освіті», «Теоретичні та методологічні проблеми психології» та «Методологія та організація наукового дослідження». Визначено, що використання рефлексивно-прогностичних методів під час викладання цих курсів сприяє розвитку критичного мислення, прогностичних здібностей та комунікативних навичок студентів. Доведено значення рефлексивно-прогностичної діяльності для підготовки майбутніх психологів, її роль у формуванні здатності до аналізу освітніх ситуацій та прогнозування ефективності просвітницьких заходів. Впровадження цих методів дозволяє студентам моделювати професійні ситуації, оцінювати альтернативні рішення та обирати оптимальні стратегії діяльності. Зроблено висновок, що рефлексивно-прогностична діяльність є важливим чинником формування просвітницької компетентності, оскільки сприяє розвитку саморефлексії, аналізу та прогнозування професійних ситуацій. Перспективи подальших досліджень передбачають вдосконалення цифрових методів рефлексивного навчання та адаптацію цих підходів до індивідуальних особливостей студентів.
Опис
Ключові слова
рефлексивно-прогностична діяльність, росвітницька компетентність, змішане навчання, професійна підготовка, майбутні психологи, методи прогностичного навчання, рефлексивне навчання
Бібліографічний опис
Лебідь О.В., Волкова Н.П., Кожушко С.П. Рефлексивно-прогностична діяльність як механізм формування просвітницької компетентності майбутніх психологів у змішаному навчанні. Наука і техніка сьогодні. Серія «Педагогіка», 2025. № 2 (43). С. 699–712. URL: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2025-2(43)-699-712