Роль емоційного інтелекту в структурі комунікативної компетентності старшокласників

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2023

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Університет імені Альфреда Нобеля

Анотація

Кваліфікаційна робота присвячена проблемі ролі емоційного інтелекту в структурі комунікативної компетентності старшокласників. Теоретично з’ясовано, що компетенція – це сукупність особистісних якостей та набір знань та навичок в межах певної предметної області чи сфери професійної діяльності. Комунікативна компетентність становить здатність встановлювати, підтримувати необхідні контакти з іншими людьми та постає як структурний феномен, що містить як складові цінності, мотиви, установки, соціально-психологічні стереотипи, знання, уміння, навички. Визначено, що комунікативна компетентність включає не тільки особистісні властивості індивіда, але й певним чином організовані пізнавальні процеси та складові емоційної сфери. Зазначено, що емоційний інтелект визначають як здатність керувати своїми емоціями, розпізнавати емоції інших людей, вербалізовувати свої емоційні стани. В експериментальному дослідженні встановлено, що емоційний інтелект та комунікативна компетентність набувають розвитку протягом усього життя. У старшому шкільному віці відбувається активне їх формування, яке може бути підсилене впровадженням у навчальний процес та його психологічний супровід тренінгових програм, що спрямовані на підвищення рівня емоційного інтелекту та комунікативної компетентності. З’ясовано роль емоційного інтелекту в структурі комунікативної компетентності старшокласників. Старшокласники із середнім і низьким рівнем ЕQ відрізняються більшою емоційною реактивністю, недостатньою емоційною саморегуляцією, з меншою точністю оцінюють свої особистісні особливості та внутрішні ресурси. Встановлено, що у сформованих групах досліджуваних показники всіх складових емоційного інтелекту суттєво відрізняються; - виявлено, що всі показники комунікативних рис характеру в обох групах досліджуваних знаходяться в межах середніх показників, але старшокласники з низькими показниками ЕQ більш замкнуті, більш сміливіші, більш конформніші, ніж старшокласники з вищим EQ. Статистичні відмінності виявлено за рисам, які свідчать про те, що старшокласники з нижчим EQ більше схильні підкорятися, жорсткіші та тривожніші, а старшокласники з вищим EQ схильні до домінування; - встановлено, що комунікативні і організаторські здібності в обох групах досліджуваних мають середній рівень, але дещо вищими вони є у старшокласників з вищим ЕQ, ніж у старшокласників з нижчим ЕQ; -визначено, що у старшокласників з нижчим рівнем ЕQ комунікативні спрямованості, які мають однаковий рівень прояву це – альтероцентрична і маніпулятивна спрямованість, потім за рівнем прояву – авторитарна, діалогічна спрямованість і найменший прояв має конформна спрямованість. А у старшокласників з вищим ЕQ переважними є маніпулятивна і діалогічна спрямованість, потім за рівнем прояву – авторитарна і практично однаково виражені конформна і альтероцентрична спрямованості. У старшокласники з вищим ЕQ значно вищим є показник діалогічної спрямованості. - з’ясовано, що у старшокласників з нижчим ЕQ переважають агресивний, авторитарний, дружній та егоїстичний стилі міжособистісної взаємодії. Дещо нижчими виявилися альтруїстичний, підозрілий, поступливий і залежний стилі. У старшокласників з вищим ЕQ переважними є авторитарний, альтруїстичний, дружній стилі міжособистісної взаємодії, і дещо менше вони обирають підозрілий, поступливий, егоїстичний, залежний стилі, найнижчим виявився агресивний стиль міжособистісної взаємодії. Перспективою подальших досліджень можуть бути такі напрями роботи: вивчення вікових та гендерних особливостей емоційного інтелекту та комунікативної компетентності; дослідження емоційного інтелекту та комунікативної компетентності в динаміці ведучої діяльності, що дозволить поширити та узагальнити уявлення про досліджувані феномени. Матеріали дослідження можуть бути використані в роботі практичного психолога, педагога, в процесі виховної, психопрофілактичної та психокорекційної роботи, при розробці комплексних програм, спрямованих на розвиток емоційного інтелекту та комунікативної компетентності старшокласників

Опис

Ключові слова

старшокласники, емоційний інтелект, компетентність, комунікативна компетентність

Бібліографічний опис

Зібрання