Кафедра іноземних мов
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Кафедра іноземних мов за Автор "Блинова Н.М."
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ M-learning у процесі медіаосвіти та вивчення іноземної мови(Communications and Communicative Technologies, 2023) Мединська, Світлана Іванівна; Блинова Н.М.Мета даної статті полягає у вивченні можливостей англомовних мобільних додатків для медіаосвіти, які доступні на платформі Google Play. Основний акцент робиться на їх дидактичному потенціалі, зокрема на їх здатності формувати навички медіаграмотності та покращувати рівень володіння англійською мовою. У якості об’єкту вивчення обрано додаток "Journalism & Mass Communication" від Edutainment Ventures - Making Games People Play. Цей вибір обумовлений привабливістю та успішним досвідом його використання. Також було досліджено інші проекти, які акцентують увагу на роботі з англомовними текстами та розширенні словникового запасу. Серед них: "Journalism" від SQSTECH, "Journalism Textbook" від Courses Books, "Journalism course" від APLUS, "Media and Information Literacy" від PERCDC Learnhub, "Journalism Dictionary Offline" від EasyGoing та "Journalism Dictionary" від Pocket Dictionary. Для оцінки функціоналу застосунків залучено фокус-групу із студентів Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара, які навчаються за спеціальністю 061 "Журналістика" на різних рівнях вищої освіти. Загалом у групі було 17 осіб, зокрема 12 студентів бакалаврської програми, 4 — магістерської та 1 аспірант. Ефективність та неефективність опцій застосунків були визначені шляхом аналізу результатів анкетування, проведеного серед учасників фокус-групи. Загальний аналіз додатків для медіаграмотності та медіаосвіти свідчить про те, що мобільне навчання є актуальним та ефективним інструментом у навчальному процесі. Проте воно не може повністю замінити традиційну освіту. Різноманітність функціоналу, підходів до контенту та залучення аудиторії підкреслює важливість створення мобільних додатків, які відповідають конкретним освітнім програмам. Мобільне навчання має великий потенціал для підвищення ефективності позашкільної освіти. Використання мобільних додатків під час медіаосвіти та вивчення англійської мови має значний дидактичний потенціал. Результати дослідження підтверджують доцільність інтегрованого підходу до навчання, що комбінує вивчення предмета з освоєнням іноземної мови. Оскільки в Україні набуває актуальності вивчення англійської мови, поєднання цих двох напрямів вважається цілком обґрунтованим.Документ Дидактичний потенціал мобільних застосунків для вивчення англійської мови як іноземної(ДУАН, 0023) Блинова Н.М.Since mobile learning acquires complex and systemic features, it is extremely important to investigate specific means that contribute to the implementation of educational tasks and the acquisition of necessary competencies by students getting higher education. The purpose of the article is to review existing mobile applications designed for learning English as a foreign language by Ukrainian students in order to determine their didactic potential. Research methods: the analysis of sources on the topic of research made it possible to understand the state of development of the topic, the main directions of domestic and foreign research on mobile learning; descriptive provided an opportunity to generalize the experience gained during reconnaissance; synthesis of the obtained data contributed to the conclusion of the research concept and its implementation. The didactic potential of mobile applications in learning English as a foreign language is considered. A number of mobile applications offered by Google Play were analyzed, and it was determined that they can be typologically classified according to various characteristics (age of the target audience, level of foreign language proficiency, developer expertise, amount of processed material, number of downloads and the score with which users rated a certain application). The applications that can be logically and naturally introduced into the educational process of students of the 1st year of the elementary and pre-intermediate levels were analyzed. 8 applications were considered. As a result of the research it was found that despite the considerable diversity of the analyzed applications, their common feature is the implementation of the "edutainment" concept, in which educational goals are achieved by combining the game form and the educational component of the material under consideration. Application developers pay the most attention to grammatical material and thematic vocabulary. Learned topics can be consolidated with the help of tests, often presented in a game form. An indisputable positive point is that the studied lexemes, grammatical constructions and whole sentences are voiced by native English speakers. Based on the concept of interval repetition, the developers include tools in the applications that allow students to memorize the material as easily and naturally as possible. These can be, for example: a repetition calendar, a reminder system, associative pictures, quizzes, the ability to create word cards by your own, transcription of words in English, examples of the use of polysemantic lexemes in different meanings, accompanied by translation and voiceover in a male or female voice. Both individual and group work are provided in the applications. The function of group English learning can be easily used during classroom classes. Mobile applications are a powerful resource that a teacher can refer to when dealing with specific topics. It is convenient for the student to use mobile applications outside of class time, consolidating information learned from textbooks and expanding it with the help of material provided in the course. However, mobile applications in no way replace the main textbook, being only one of the varieties of modern, relevant and understandable for a modern student of higher education didactic material.